לתיאום תור

הכירו את התרופה – לוסטרל/סרנדה (Sertraline)

לוסטרל הוא שמה המסחרי הנפוץ של התרופה סרטרלין. ייתכן שבית המרקחת יציע לכם חלופה זהה (סרנדה ואחרות). זה בסדר.

לוסטרל היא בעיקר תרופה נוגדת דיכאון, חרדה או הפרעה טורדנית כפייתית; נפוצה מאוד בישראל ובעולם. אחת הסיבות לשכיחות השימוש בה היא מחקר שבדק ומצא שתרופה זו עוברת פחות מאחרות לתינוקות יונקים דרך חלב אמם, ולכן מומלצת תדיר לנשים בגיל הפריון.

למעשה, השפעתה דומה להשפעת יתר חברותיה במשפחת ה-SSRI – תרופות המעכבות את פירוק החומר הכימי סרוטונין, המתווך העצבי שאנו מייחסים לשינויים במצב הרוח – אך פרופיל תופעות הלוואי שלה שונה מעט מזה של האחרות, ולכן נדרשת התערבות של פסיכיאטר שיודע להתאימה במדויק למצבכם. אין לראות בכתוב מטה המלצה ליטול או לא ליטול את התכשיר, והמידע מוגש אך ורק כדי להרחיב את הבנתכם בנושא.

התרופה מיועדת למצבים פסיכיאטריים מגוונים, ותרומתה להקלת הקושי שאתם מציגים תלויה במינון שלה ובשילוביה עם תרופות אחרות שאתם נוטלים או תיטלו בהמשך.

קחו בחשבון שמצבכם הנפשי הוא ספינה כבדה השטה בים סוער. על כל שינוי כיוון להיעשות לאט ובמחשבה תחילה. ייתכן שיידרשו 8-6 שבועות עד להשפעתו המיטבית של הטיפול; הקלה קלה, בעיקר בשינה, תיתכן כבר בימים הראשונים. ייתכן שבהמשך אף יידרש עוד שינוי בטיפול. היו סבלניים. זה תהליך מורכב, אך זו הדרך.

אם השתנה מצבכם הגופני – תרופה חדשה מרופא אחר, ממצא גופני חדש, היריון בשעה טובה – עדכנו אותנו!

שימוש בלוסטרל עלול לפגוע בערנות ועל כן מחייב זהירות בנהיגה ברכב ובכל פעילות אחרת המחייבת ערנות.

שימוש מופרז באלכוהול עלול להשפיע על פעילות התרופה. בדרך כלל אפשר לשתות כוס יין אחת עם הארוחה, אבל למען הסר ספק התייעצו איתנו לפני כן. יש להימנע גם משימוש בסמים. הם עלולים להחמיר את מצבכם, עם ובלי קשר ללוסטרל.

סכנות ותופעות לוואי נפוצות:
רק אצל חלק מהאנשים מופיעות תופעות לוואי, וייתכן בהחלט שהן יפסחו עליכן. רוב המטופלים בלוסטרל מדווחים על תופעות לוואי קלות עד נסבלות.  

לעיתים בתחילת הטיפול מטופלים מתלוננים על בעיות בעיכול, על הפרעות שינה ועל תחושת כובד. תיתכן גם החמרה זמנית בתסמינים. תופעות אלה חולפות בדרך כלל בתהליך הסתגלותו של הגוף לתרופה. בטווח הארוך תיתכן עלייה בתיאבון, ואז במשקל, ולפעמים יושפע התפקוד המיני, ובמיוחד החשק המיני, היכולת להגיע לזקפה, יובש נרתיקי, היכולת להגיע לאורגזמה. נוכל לדבר על כל אלה, ולתת מענה הולם.

האם השימוש בתרופה כרוך גם בסכנות? יש אזהרה בדבר השימוש בכל התרופות הנמנות עם משפחת ה-SSRI, ולפיה הטיפול עלול לעורר אצל ילדים ובוגרים צעירים מחשבות והתנהגויות אובדניות. בה בעת מומחים רבים מבקרים קביעה זו, וטוענים שבגללה נחסך מאנשים רבים טיפול חיוני, המונע למעשה, חדשות לבקרים, ניסיונות התאבדות ברחבי העולם. ביטוי מרוכך ונפוץ יותר של השפעת התרופה הוא תחושת אי שקט; אבל זו תחלוף בדרך כלל תוך מספר ימים עד שבועות. חשוב לדווח עליה, כדי שנרשום לכם לפרק זמן מוגבל, לצד הלוסטרל, תרופה אחרת שתקל על התחושה. אם למשל מתעוררת אצלכם חרדה, נרשום לכם קלונקס.

הצגנו כאן רק חלק מתופעות הלוואי, אלה שאנחנו מזהים ביומיום או כאלה שראינו לנכון להדגיש. אנו ממליצים להעמיק בעלון התרופה, ולקרוא גם על תופעות הלוואי האחרות. אם ייוותרו שאלות, שוחחו בהקדם איתנו או עם הרופא המטפל שלכם. אם מופיעה תופעת לוואי כלשהי שאינה מוכרת לכם, ולא קיבלתם הנחיה ברורה איך לנהוג עימה, התקשרו אלינו מיד. אם זה קורה מחוץ לשעות הפעילות או אם מסיבה כלשהי אין מענה, התייעצו מיד עם רופא זמין אחר. התייעצו באמת. לוסטרל היא תרופה שלא מומלץ להפסיק ליטול אותה בבת אחת, ולפעמים הרופא יורה לכם להמשיך עוד זמן מה. הכול תלוי בתלונה.

כדאי שתדעו: לוסטרל היא תרופה ככל התרופות; לא מושלמת. לכאורה עדיף בלי מאשר עם, אבל היא נרשמה לכם אחרי שהושקעה מחשבה רבה בנזק שייגרם לגופכם ולנפשכם בהעדר טיפול. זהו נזק ממשי, הכרוך בסבל גדול. חשוב להבין את זה, ולאפשר לנו לסייע לכם במניעתו ככל הניתן.

לוסטרל ממכר? רבים שואלים את השאלה הזאת. התשובה היא לא. אפשר להפסיק כשרוצים, אבל חשוב שזה יהיה בהדרגה ובדיאלוג איתנו; כמו כל דבר.

מידע זה הוא מידע משלים בלבד, ולא מקיף את כל מה שניתן לומר או לכתוב. לכן חיוני שניפגש, כי תמונת המצב של כל אחד ייחודית לו, והטיפול מותאם לה.