לתיאום תור

הכירו את התרופה – ציפרלקס (Cipralex)

ציפרלקס הפך זה מכבר לשם הגנרי של תרופות נוגדות דיכאון, כפי שפריג'ידר הפך בשעתו למילה נרדפת למקרר ופלאפון כמילה נרדפת לטלפון סלולרי. הכרתי מישהי שקראה לחתול שלה ציפרלקס. הוא באמת הצליח לעשות מה שאף אחד אחר לא הצליח – הוא תמיד העלה חיוך על פניה.
ציפרלקס (Cipralex) הוא שם המותג המסחרי של התרופה אסציטאלופרם אוקסלט (Escitalopram Oxalate). ייתכן שבית המרקחת יציע לכם חלופות זהות (אֶסטו; אסציטאלופרם טבע). זה בסדר.

ציפרלקס, מתי לקחת?

ציפרלקס ניתנת על פי רוב לאנשים הסובלים מהפרעת דיכאון מז'ורי (MDD). תסמיני MDD הם מצב רוח ירוד מתמשך, אובדן עניין או הנאה בפעילויות, שינויים בתיאבון או במשקל, הפרעות שינה, עייפות, תחושות של חוסר ערך או אשמה וקשיי ריכוז. ציפרלקס יעילה גם בהפרעות חרדה למיניהן, ובהן הפרעת חרדה כללית שתסמיניה השכיחים הם אי שקט, מתח שרירים והפרעות שינה, הפרעת חרדה חברתית והפרעה טורדנית-כפייתית (OCD).
לעיתים רושמים ציפרלקס כחלק מתוכנית הטיפול של אנשים עם הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), במיוחד כשהתערבויות אחרות לא מקילות את התסמינים. ציפרלקס עשויה להועיל גם בטיפול בהפרעה דיספורית קדם וסתית (Premenstrual Dysphoric Disorder; PMDD) או, במילים אחרות, תסמונת קדם וסתית חמורה, המאופיינת בשינויים במצב הרוח, בעצבנות ובתסמינים אחרים המשבשים מאוד את התפקוד היומיומי. במקרים מסוימים, כגון הפרעות אכילה מסוימות או מצבי כאב כרוני, ישקול הפסיכיאטר שימוש בציפרלקס מחוץ להתוויה.

אם כן, התרופה מיועדת למצבים פסיכיאטריים מגוונים, ותרומתה להקלת הקושי שאתם מציגים תלויה במינון שלה ובשילוביה עם תרופות אחרות שאתם נוטלים או תיטלו בהמשך.
למעשה, השפעתה דומה להשפעת יתר חברותיה במשפחת ה-SSRI – תרופות המעכבות את פירוק החומר הכימי סרוטונין, המתווך העצבי שאנו מייחסים לשינויים במצב הרוח. ציפרלקס פועלת על ידי עיכוב סלקטיבי של ספיגה חוזרת במוח של המוליך העצבי סרוטונין. כך היא מגבירה את ריכוז הסרוטונין במרווח הסינפטי, מה שמוביל לשיפור במצב הרוח ולהפחתת תסמיני דיכאון וחרדה.

מה הרופא שלכם צריך לדעת עליכם לפני מתן ציפרלקס?

  • אילו תרופות אתם נוטלים, כולל תרופות ללא מרשם, תוספי מזון ומוצרי צמחים, כדי לוודא שאין סתירה בינם לבין ציפרלקס.
  • אם יש לכם אלרגיה לתרופות בכלל או לתרופות ממשפחת ה-SSRI בפרט.
  • אם אתם משתמשים בתרופות אחרות לטיפול בדיכאון, השילוב עם ציפרלקס עלול להעלות את לחץ הדם.
  • אם אתם נוטלים או נטלתם לאחרונה מעכבי מונואמין אוקסידאז (MAOI), השימוש בציפרלקס עלול לגרום תסמונת סרוטונין.
  • אם יש לכם בעיות לב, ציפרלקס עלולה להשפיע על קצב הלב.
  • אם יש לכם אפילפסיה, ציפרלקס עלולה לגרום להתפרצות של התקף אפילפטי.
  • אם אתם סובלים מסוכרת, ציפרלקס עלולה לשבש את איזון הסוכר בדם, ולכן עליכם לעקוב אחר רמות הסוכר ולסנכרן את הטיפול בעזרת הרופא המטפל .
  • אם אתם סובלים מגלאוקומה, ציפרלקס עלולה להעלות את הלחץ התוך עיני.
  • אם יש לכם מחלות כבד, הן עלולות לפגוע בפינוי התרופה מהגוף.
  • אם אתן בהיריון, מתכננות להרות או מיניקות, הרופא יציע לכן תרופה חלופית, מתאימה יותר, לוסטרל למשל.

ציפרלקס מינון / ציפרלקס מינון התחלתי

על בסיס המידע לעיל, הרופא יקבע את המינון הנדרש או את המינון ההתחלתי שלאחריו יבוצעו התאמות.

ממה להימנע או להיזהר כשנוטלים ציפרלקס?

אלכוהול: רצוי להגביל את צריכת האלכוהול או להימנע בכלל בזמן נטילת התרופה, משום שהשילוב ביניהם מגביר את הסיכון לתופעות לוואי, כמו ישנוניות.
אשכוליות ומיץ אשכוליות: השילוב שלהם עם תרופות מסוימות, לרבות ציפרלקס, משפיע על יעילות השפעתה של התרופה. בדרך כלל מומלץ להימנע מאשכולית ומוצריה בזמן נטילת ציפרלקס.
נהיגה והפעלת מכונות: ציפרלקס עלולה לגרום לישנוניות או לסחרחורת אצל אנשים מסוימים. לכן עד שלומדים את השפעת התרופה, כדאי להימנע מפעילויות הדורשות ערנות, כגון נהיגה או הפעלת מכונות כבדות.
מינונים גבוהים של קפאין: צריכה מוגזמת של קפאין עלולה להחמיר תופעות לוואי מסוימות של ציפרלקס, כגון עצבנות או אי שקט. הרגישות לקפאין היא אישית, ומתינות היא המפתח.

ציפרלקס תופעות לוואי

רק אצל חלק מהאנשים מופיעות תופעות לוואי לציפרלקס, וייתכן בהחלט שהן יפסחו עליכן. רוב המטופלים בציפרלקס מדווחים על תופעות לוואי קלות עד נסבלות.
ציפרלקס תופעות לוואי בהתחלה – התופעות הנפוצות בתחילת הטיפול הן הפרעות שינה (נטילת ציפרלקס בבוקר או התאמת התזמון בהתייעצות עם הרופא עשויה לעזור), ישנוניות, בעיות במערכת העיכול, כאבי ראש, יובש בפה ואי שקט. תופעות אלה חולפות בדרך כלל בתהליך הסתגלותו של הגוף לתרופה.
בטווח הארוך ייתכנו עלייה בתיאבון, ואז במשקל, ופגיעה בתפקוד המיני. נוכל לדבר על התופעות האלה, ולתת מענה הולם.
תופעה נדירה אך מסוכנת היא תסמונת הסרוטונין. תסמיניה הם אי שקט, הזיות, דופק מהיר, חום, נוקשות שרירים ובעיות קואורדינציה. אם חווים תסמינים אלה, יש לפנות לטיפול רפואי מיידי.
האם השימוש בתרופה כרוך גם בסכנות? יש אזהרה בדבר השימוש בכל התרופות הנמנות עם משפחת ה-SSRI, ולפיה הטיפול עלול לעורר אצל ילדים ובוגרים צעירים מחשבות והתנהגויות אובדניות. בה בעת מומחים רבים מבקרים קביעה זו, וטוענים שבגללה נחסך מאנשים רבים טיפול חיוני, המונע למעשה, חדשות לבקרים, ניסיונות התאבדות ברחבי העולם.
הצגנו כאן רק חלק מתופעות הלוואי, אלה שאנחנו מזהים ביומיום או כאלה שראינו לנכון להדגיש. אנו ממליצים להעמיק בעלון התרופה, ולקרוא גם על תופעות הלוואי האחרות. אם ייוותרו שאלות, שוחחו בהקדם איתנו או עם הרופא המטפל שלכם. אם מופיעה תופעת לוואי כלשהי שאינה מוכרת לכם, ולא קיבלתם הנחיה ברורה איך לנהוג עימה, התקשרו אלינו מייד. אם זה קורה מחוץ לשעות הפעילות או אם מסיבה כלשהי אין מענה, התייעצו מייד עם רופא זמין אחר. התייעצו באמת.
אם השתנה מצבכם הגופני – תרופה חדשה מרופא אחר, ממצא גופני חדש, היריון בשעה טובה – עדכנו אותנו!
ציפרלקס היא תרופה שלא מומלץ להפסיק ליטול אותה בבת אחת, ולפעמים הרופא יורה לכם להמשיך עוד זמן מה. הכול תלוי בתלונה.
כדאי שתדעו: ציפרלקס היא תרופה ככל התרופות; לא מושלמת. לכאורה עדיף בלי מאשר עם, אבל היא נרשמה לכם על סמך הערכה יסודית של בריאותכם הנפשית והגופנית, ההיסטוריה הרפואית והתסמינים שלכם ואחרי שהושקעה מחשבה רבה בנזק שייגרם לגופכם ולנפשכם בהעדר טיפול. זהו נזק ממשי, הכרוך בסבל גדול. חשוב להבין את זה, ולאפשר לנו לסייע לכם במניעתו ככל הניתן.
קחו בחשבון שמצבכם הנפשי הוא ספינה כבדה השטה בים סוער. על כל שינוי כיוון להיעשות לאט ובמחשבה תחילה. ייתכן שיידרשו שישה-שמונה שבועות עד להשפעתו המיטבית של הטיפול; הקלה קלה, בעיקר בשינה, תיתכן כבר בימים הראשונים. ייתכן שבהמשך אף יידרש עוד שינוי בטיפול. היו סבלניים. זה תהליך מורכב, אך זו הדרך.
ציפרלקס ממכרת? רבים שואלים את השאלה הזאת. התשובה היא לא. אפשר להפסיק כשרוצים, אבל חשוב שזה יהיה בהדרגה ובדיאלוג איתנו; כמו כל דבר.

מידע זה הוא מידע משלים בלבד, ולא מקיף את כל מה שניתן לומר או לכתוב. לכן חיוני שניפגש, כי תמונת המצב של כל אחד ייחודית לו, והטיפול מותאם לה.