לתיאום תור

הפניה לאשפוז ולבתים מאזנים בקהילה

קיט ברירת מחדל

בואו נתחיל מהמובן מאליו – לא כֵיף להתאשפז. לא כיף להתאשפז במחלקה פנימית כדי לטפל בדלקת ריאות, לא כיף להתאשפז במחלקה כירורגית לצורך ניתוח, ולא כיף פי כמה וכמה להתאשפז לצורך טיפול פסיכיאטרי. עם זאת חשוב להבין, שכשאין ברירה, כמו בשתי הדוגמאות הראשונות ה"גופניות", זה הדבר הנכון והמתבקש לעשותו. החשיבות העיקרית באשפוז הפסיכיאטרי טמונה, לא בכך שהוא מספק תרופות מתקדמות יותר או פתרונות מהפכניים כלשהם, אלא בכך שהוא משמש מְכל זמני למצב נפשי סוער או עיקש במיוחד. כשוך הסערה ניתן לחזור לטיפול מרפאתי בקהילה ולמציאת פתרונות ארוכי טווח.

באשפוז הפסיכיאטרי מבחינים בין אשפוז בכפייה, בהוראת הפסיכיאטר המחוזי או בית המשפט (לאחר בדיקת פסיכיאטר מומחה המוסמך לכך), לאשפוז בהסכמה. האשפוזים בכפייה שמורים למצבים נדירים וקיצוניים מאוד – מצבים פסיכוטיים, שבהם המטופל איבד את היכולת להפעיל בקרת מציאות ושיפוט תקינים, והוא מסוכן לעצמו או לסביבה; לדוגמה: אדם המשוכנע שהוא המשיח, ושאלוהים ציווה עליו בקולו לקפוץ לכביש ולמות מות קדושים. האשפוזים בהסכמה הם הרוב המוחלט של האשפוזים הפסיכיאטרים, אבל הם לא מגיעים לכותרות העיתונים, ובדרך כלל לא שומעים על סיפורי ההצלחה שלהם. למעשה מדובר באנשים כמוני וכמוכם, שעוברים משבר נפשי כלשהו, וזקוקים לסיוע רפואי מסביב לשעון (למשל אדם שאיבד את המוטיבציה לאכול ולהתקלח), או שהם זקוקים לבירור גופני (למשל אדם שעולה חשד לגביו שהוא סובל מפסיכוזה בגלל גידול מוחי או סובל מדיכאון בגלל אנמיה קשה), או שהם זקוקים להשגחה צמודה בגלל מחשבות אובדניות ומבינים שברגע הזה נכון להם לשהות בחברת אנשי מקצוע.

זכותם של אנשים המתאשפזים בהסכמה לבוא וללכת ככל העולה על רוחם. לעולם (לעולם!) לא יינתנו להם תרופות או כל טיפול אחר נגד רצונם והסכמתם, ובני משפחתם יוזמנו לבקר אותם ככל שירצו ויוכלו, ממש כמו בכל מחלקה אחרת בבית חולים כללי.

בשנים האחרונות החלו להופיע בנוף הטיפולי "בתים מאזנים". אלה בתים-וילות ברחבי הארץ, המארחים כעשרה מטופלים בכל בית, והאווירה בהם נעימה יותר, ומזכירה בית הבראה יותר מאשר בית חולים. חלק מהבתים הם במימון פרטי, וחלקם מוכרים בידי קופות החולים, ומאפשרים פתרון "רך" יותר למצבים פסיכיאטריים הדורשים השגחה טיפולית רציפה. עם זאת הם לא מתאימים לכל אחד, ויש שזמני ההמתנה הארוכים לעיתים הופכים את השירות ללא רלוונטי. אנו נמצאים בקשר רציף, הן עם המחלקות הפסיכיאטריות והן עם הבתים המאזנים השונים, ונוכל להחליט ביחד מה המסגרת הנכונה לכם. במקרים שבהם הפסיכיאטר המטפל בכם יראה שלא די בפתרונות הטיפול שאנו מציעים במסגרת האמבולטורית (מרפאה), ושנדרש טיפול באשפוז, הוא יסביר לכם את שיקוליו, ימליץ לכם על המענה הנכון לדעתו ויצייד אתכם במכתב המלצות מסודר, כדי שתוכלו להגיע למסגרת האשפוז עם הכוונה ותוכנית טיפול ברורה. נהיה איתכם, כמובן, בקשר לאורך כל האשפוז, ונמתין לשחרורכם ולחזרתכם הביתה, על מנת להמשיך את הטיפול.

קביעת תור ויצירת קשר